G til innhold

Bilde

Hvor kjper du motorolje?

• Logg inn for svare
145 svar p dette emnet

#61 Babelfisken

Babelfisken
  • Medlemmer
  • 269 innlegg

Skrevet 17 januar 2012 - 08:51

Hvordan finner en ut hvilken olje en skal benytte seg av på bilen, syntes det er så mange typer ute år går, samt hvor mange liter en skal ha i motor?

I dag er det et godt spørsmål. En del produsenter er veldig spesifikke på egne standarder. Selv på Biltema får man en en haug med forskjellige 5W40 og 0W30 oljer med spekk for diverse merker. Mistenker jo at 99% er humbug og skal presse forbruker til å bruke merke de har avtale med, men vil aldri anbefale andre annet enn å følge spekken. Den finner du selvsagt i instruksjonsboken. Ettersom biltema med fler følger etter med godkjente oljer kan det tyde på at det er minimale justeringer som skal til. Jeg skal også bytte olje ved første anledning og det ligger en kanne med std. hel syntetisk 5w40 Biltema olje baki. Så får motoren heller bare gå til hælvete dersom den ikke liker den ;)

Edit: en ting jeg følger er API standard den skal ha (eller høyere).

Dette innlegget har blitt redigert av Babelfisken: 17 januar 2012 - 09:59

• 0

#62 Bernhard

Bernhard
  • Approved Detailers
  • 14177 innlegg

Skrevet 17 januar 2012 - 09:27

Hvordan finner en ut hvilken olje en skal benytte seg av på bilen, syntes det er så mange typer ute år går, samt hvor mange liter en skal ha i motor?

Skulle byttet olje på en 1998 mod Audi a4 TSQ (b5) Oljefilter finner jeg sikkert på Audiforhandler...

Bytter bare olje på service jeg, har holdt det også, men er sef penger å spare på å ta det selv etterhvert da jeg gjerne skulle byttet oftere en serviceintervaler sier..

3,5l i motor. Den "beste" oljen for din motor er 5W-30, typisk olje for "nyere" VAG :)
Oljefilter finner du hos BilXtra el Torshov, eller så har jeg ca 20 filtere liggende..
  • 0

#63 Dr_S

Dr_S
  • Medlemmer
  • 3211 innlegg

Skrevet 17 januar 2012 - 15:16

Alt dette skal man finne i brukermanualen. Oljemengder osv.
  • 0

-96 BMW E36 328i Touring

BMW Car Club Norway

#64 Oluf

Oluf
  • VIP medlemmer
  • 2185 innlegg

Skrevet 17 januar 2012 - 15:54

Skulle byttet olje på en 1998 mod Audi a4 TSQ (b5) Oljefilter finner jeg sikkert på Audiforhandler...

Bytter bare olje på service jeg, har holdt det også, men er sef penger å spare på å ta det selv etterhvert da jeg gjerne skulle byttet oftere en serviceintervaler sier..

EVO' er meget enkel å bytte olje på. Oljefilteret henger under bilen og er lett synelig og tilgjengelig. Skruen i bunnpanna er også ganske greit plassert så den er også lett å få tak på :)

Ang valg av olje så er ikke det så veldig lett bestandig. Mye avhenger av bruksområde på bilen. En bil som kun går om sommeren holder både 10W,15W og 20W i massevis. Tallene forran W sier noe om hvor lav temp oljen tåler før den begynner å tykne, mindre tall= oljen tåler mer minus grader. Tallet bak W sier noe om hvor varm oljen kan bli før den blir tynnere, jo større tall jo mer varme tåler den.

Så kan man påstå (som avisene) att en olje med minst tall før W og størst tall etter W er den beste oljen (eks 0W50), fordi den tåler alle slags temperaturer. Dette er langt fra sannheten, i hvertfall for en motor som skal tåle litt påkjenning. For å klare det høyeste kravet for både kulde og varme må oljen inngå en del kompromisser, alltså man må velge vekk en rekke andre funksjoner (renseeffekt, smidighet etc) for å gjøre dette mulig. Jeg mener det beste er å finne en olje som passer enkeltes bruk men med minst "avstand" mellom tallet forran og bak W.

Her går det i Motul 300V Chrono 10W-40 på EVO, bytte hver 5000km/6mnd.

Ang Biltema olje som det diskuteres over her så vet jeg ikke hvem som produserer denne. Ikke finner jeg noen spesifikasjon av oljen heller. Man kan sammenligne oljen i bilen med blodet i kroppen. Jeg hadde i hvertfall ikke kjøpt billig blod på Biltema som jeg hverken vet hvem kommer fra eller "spesifikasjonene" på ;)

Dette innlegget har blitt redigert av Bilpleie grning: 17 januar 2012 - 16:00

• 0

Noen utvalgte jobber:
Volvo S80 Magic Blue
Mercedes CLK 270

Min Toyota Supra TRD Widebody

Min Toyota AE86 Levin banebil

(X)  Mitsubishi Lancer Evolution IX

It's the journey that matters, not the destination...

#65 truhaa

truhaa
  • Admins
  • 13083 innlegg

Skrevet 17 januar 2012 - 18:40

Castrol EDGE 5W-30 blir det da på Audi`n..
  • 0
Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

#66 Christer

Christer
  • VIP medlemmer
  • 9322 innlegg

Skrevet 17 januar 2012 - 23:32

Ang Biltema olje som det diskuteres over her så vet jeg ikke hvem som produserer denne. Ikke finner jeg noen spesifikasjon av oljen heller. Man kan sammenligne oljen i bilen med blodet i kroppen. Jeg hadde i hvertfall ikke kjøpt billig blod på Biltema som jeg hverken vet hvem kommer fra eller "spesifikasjonene" på ;)

I følge en kar på Biltema som har jobbet der ca siden tidenes morgen og faktisk uttaler seg med litt pondus og klarer å svare overbevisende på tricky spørsmål, så byttet Biltema leverandør av olje en gang i 2009 fra "et eller annet dritt som har gitt oss dårlig rykte for elendig olje, og det med rette, til olje produsert av Castrol." Såvidt jeg forsto videre på ham er det samme olje som selges på Statoil (den billigste vanlig-oljen Statoil selger). Oljen oppfyller videre alle krav til bruk i vanlige biler, men han ville ikke nødvendigvis kjørt den helt ut eller tynt bilen maksimalt og ofte på bane, men at man burde få 20-25kkm ut av et oljeskift så han ingen problemer med.

På spørsmål om han ville brukt oljen på sin egen bil, svarte han at "det har jeg gjort siden vi fikk ny leverandør og all den gamle drittoljen var ute fra lageret."
  • 0

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.
logg | ting | samlede werx | johannessen autowerx | prosjektlogg | webshop

#67 HN

HN
  • Moderatorer
  • 7158 innlegg

Skrevet 17 januar 2012 - 23:48

26 år gamle diesel-mærsja her har fått Biltema halvsyntetisk 10W-40 de 5 åra jeg har hatt den. Den har fått 10W-40 før min tid også, så fortsetter like godt med det.

Funker fint hele året med 10W olje, fordi den uansett trenger motorvarmer før bruk vinterstid pga slitne glødeplugger.

Jeg har ingen betenkligheter med å bruke sånn billigolje fra Biltema med greie spec. på en bil som synger på siste verset, og like godt kan stoppe i morra, som å funke i 3 år til.

Men oljefilteret kjøper jeg OEM eller originalt, Jeg kjøper ikke noe uspesifisert filter på Biltema. Oljeskift får den hver 10.000km.
  • 0

#68 Are G

Are G
  • Medlemmer
  • 2422 innlegg

Skrevet 05 februar 2012 - 23:30

Er det stor forskjell på Bosch eller Mahle oljefilter mot originale?
Disse som selges på Mekonomen. Meca står ikke navn på det så det er vel noe enklere?

Gir meg selv svar på denne.
Kom til å se at varenummeret på filterene hos Meca er identisk de som Mekonomen har på Bosch filter, men de er billigere hos Meca, så det blir nok en tur der å få tak i filter, spesielt gøy siden jeg skal ha noen rabatter der i tillegg.. :)
  • 0

1998 Mercedes E 280 T 4MATIC Elegance

2000 Mercedes E 280 T 4MATIC Avantgarde

#69 Simen

Simen
  • Medlemmer
  • 6407 innlegg

Skrevet 05 februar 2012 - 23:46

Svarer du deg selv? Så søtt! :lol:
  • 0

#70 Are G

Are G
  • Medlemmer
  • 2422 innlegg

Skrevet 05 februar 2012 - 23:48

Ja synes det var greit siden ingen andre visste.. kan jo vre det er nyttig for andre vite ogs..
  • 0

#71 Simen

Simen
  • Medlemmer
  • 6407 innlegg

Skrevet 05 februar 2012 - 23:54

Jada jeg tenkte jo selvfølgelig at det var derfor du gjorde det. Bare erter litt, Are.. :fun:

Dette innlegget har blitt redigert av Simen: 05 februar 2012 - 23:54

• 0

#72 Are G

Are G
  • Medlemmer
  • 2422 innlegg

Skrevet 06 februar 2012 - 00:13

sl deg ls :D
Er ikke spesielt harsr.. ikke at det hadde gjort noe egentlig da det begynner bli tynt der oppe uansett... hahaha...
  • 0

#73 Simen

Simen
  • Medlemmer
  • 6407 innlegg

Skrevet 06 februar 2012 - 00:21

Heheh.. :)

Godt å høre at du tok spøken. ;) Men godt med info om oljer anyways, jeg tror jeg kommer til å gå for Biltema-oljen fremover, da jeg bytter oftere enn serviceintervallen (10k vs. 15k)
  • 0

#74 Are G

Are G
  • Medlemmer
  • 2422 innlegg

Skrevet 06 februar 2012 - 02:51

Fr mobil 1 til ~350kr for 4 liter og da er det vel ikke mye spare p...
Biltema er vel i samme gate ?
  • 0

#75 Simen

Simen
  • Medlemmer
  • 6407 innlegg

Skrevet 06 februar 2012 - 03:05

Prismessig mener du? Biltema sin ligger på 259,- for helsyntetisk. Har jo ikke hørt noe negativt om den olja, så hvorfor ikke? :)
  • 0

#76 trogha

trogha
  • VIP medlemmer
  • 5603 innlegg

Skrevet 06 februar 2012 - 12:12

Prismessig mener du? Biltema sin ligger på 259,- for helsyntetisk. Har jo ikke hørt noe negativt om den olja, så hvorfor ikke? :)

Helt til det plutselig en dag sier pang :P

Har prøvd den helsyntetiske oljen på en eldre volvo for en del år siden, men da ble det litt mer kakling fra ventilene enn "normalt" og jeg gikk tilbake til Castrol oljen. Dog trenger det ikke være noe galt med biltema oljen da bilen fikk samme kaklingen av andre mye dyrere oljer, den motoren ville kun ha castrol :)
  • 0

#77 Babelfisken

Babelfisken
  • Medlemmer
  • 269 innlegg

Skrevet 06 februar 2012 - 13:22

Mange argumenterer med det eller med "blod" men ingen kan vise til at det noen gang har sagt pang.

Har prøvd den helsyntetiske oljen på en eldre volvo for en del år siden, men da ble det litt mer kakling fra ventilene enn "normalt" og jeg gikk tilbake til Castrol oljen. Dog trenger det ikke være noe galt med biltema oljen da bilen fikk samme kaklingen av andre mye dyrere oljer, den motoren ville kun ha castrol :)

Har registrert at VW motorene klakker fælt pga hydrauliske ventilløftere ved kaldstart. Ønsker derfor noe tynnere olje der (nåværende er fra billigservice tatt av forrige eier).
Med V-twin (MC) motorene mine er det motsatt. Jo tjukkere olje jo bedre.
Selv er jeg veldig delt i synet på olje. Tror vel litt på å kjøpe olje etter bruk.
Derfor går det i billig helsyntetisk i bilen. Den blir aldri pushet mer enn i noen sekunder og hadde klart seg med hva som helst. Men syntetisk er bra for lange intervaller og kaldstart.
Motorsyklene derimot er jeg litt redd for selv om jeg logisk sett tror de tåler "hva som helst" av olje. De kjøres også betraktelig hardere med en god del banekjøring. Så der har jeg brukt alt fra Biltema til Motul 300V. Akkurat nå er det vel Mobil 1 Rally 5W-50 som er i grom sykkelen.
Brukte faktisk Biltema til road racing en sesong. Ingen merkbare skader av det. Det var dessuten 10 år siden og altså på den tiden Biltema skulle være noe dritt. Så jeg "tror" nok at det meste vil fungere utmerket til en bil i vanlig gatebruk. Selv for de som kjører langt over middels aktivt. Belastningen blir uansett en brøkdel av hva den er på banebruk.
  • 0

#78 Ketil/scandicshine

Ketil/scandicshine
  • Forhandlere
  • 5418 innlegg

Skrevet 06 februar 2012 - 13:28

Jeg kjører på det som merkeverkstedet velger å fylle på under service :)
  • 0
www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

#79 bsa

bsa
  • Medlemmer
  • 1918 innlegg

Skrevet 06 februar 2012 - 13:34

Nå skriver jo Christer lenger opp her at Biltemaoljen nå produseres av Castrol så nå kan du like godt kjøpe Biltema ;)
  • 0

#80 trogha

trogha
  • VIP medlemmer
  • 5603 innlegg

Skrevet 06 februar 2012 - 16:12

Nå skriver jo Christer lenger opp her at Biltemaoljen nå produseres av Castrol så nå kan du like godt kjøpe Biltema ;)

Den eldre bilen som bare likte Castrol er solgt for en del år siden, bruker som oftest den oljen verkstedet velger å bruke.

Men hvis Christer kan fixe skriftlig dokumentasjon fra Biltema om at oljen er nøyaktig den samme som er i Castrol flaskene burde jo den saken være grei.

Men foreløpig betaler jeg gjerne noen hundrelapper ekstra for at noe av det vikitgste i.fht levetiden på motoren og turboen er av bra kvalitet :)
  • 0

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester