Gå til innhold

TEST Orange Prewash/Citruswash Clear


Ståle

Recommended Posts

Det hele begynte som en lettvint-løsning en dag i begynnelsen av uka når jeg hadde hentelapp fra Scandicshine i kombinasjon

med dårlig tid og møkkete bil.

Testproduktene fra Scandicshine var denne gang

Chemical Guys Citrus wash clear/daily

Valetpro Orange Prewash

kameratmming006.jpg

Citruswash Clear er ifølge produsent en ph balansert ultrakonsentrert såpe for foamcannon og konvensjonell vask som skal være snill

mot det du har som beskyttelse på lakken din. Såpen lukter- kanskje ikke så sjokkerende....sitron.

En mild, frisk og behagelig duft i kombinasjon med en temmelig tyktflytende nærmest klar konsistens, gjorde dette til et spennende og tiltalende bekjentskap.

Orange Prewash er en superkonsentrert forvask som i mild blanding vil gi deg hele 50 liter, og i sterk blanding gir deg 25 liter med avfettingsmiddel.

Det er neppe noen som ramler av stolen når jeg forteller at også her lukter det sitrus når korken skrus av.

Leser man på etiketten så forteller den at også dette er et produkt som skal være skånsomt mot det du beskytter lakken din med.

Som jeg nevnte innledningsvis så ble dette første gang testet en dag jeg hadde dårlig tid, og siden jeg notorisk jakter på enkle og raske løsninger

for å få bilen så ren at man trenger å berøre lakken med hanske/svamp/klut bare unntaksvis så tok jeg like godt å slo det hele sammen til en foamcannon kombo.

Resultatet var så bra, at jeg umiddelbart forsto at dette må dokumenteres gjennom en test, og deles med andre som liker raske løsninger med godt resultat.

Her blandes miksen :

Min foamcannon flaske er 0,7 liter.

Jeg fyller først i omlag 0,5cm med Chemical Guys citrus wash Clear/daily

Deretter lager jeg en 1:6 blanding med Orange Prewash som fyller omlag halve flaska - altså ca 3,5 dl slik at jeg har kontroll på mengdene før jeg topper opp med ytterligere 2 dl vann.

kameratmming010.jpg

kameratmming011.jpg

Bilen det ble testet på var halvskitten, slik biler blir etter å ha kjørt i by-miljø på regnvåte veier i noen dager, og alt for skitten til at det i mine øyne kan gjennomføres en vask uten noen slags form for avfetting.

Her ser dere skummet denne komboen danner, og at det er formidalbelt er vel ikke akkurat noen overdrivelse. Bildet dere ser er tatt etter at jeg har sprayet et lag nummer 2 omlag ett minutt etter det første. Skummet står seg godt på bilen, og svekkes gradvis etter et par minutter.

kameratmming013.jpg

Selv om dette langt på veg er på utprøvingsstadiet også hos meg, har jeg oppnådd så godt resultat på de to bilene jeg har tatt at dette er en kombo som sansynligvis har et veldig potensiale når man begynner å sjonglere med forskjellige blandingsforhold.

Selv har jeg tenkt å blande meg nedover i styrke for å virkelig ha en lettstelt hverdagskombo som ikke stripper lakken for voks - og den kommer jeg i tilfelle til å ha lenge, alt mens produktene er mildest talt super-drøye.

Her ser dere en Clay-test av fører og bakdør umiddelbart etter HT avspyling av kombinasjonen Citrus wash clear/daily og Orange Prewash :)

kameratmming022.jpg

Jeg oppsummerer med å si at dette er en kombinasjon med stor spennvidde fra svært kraftig og til mild og fin hverdagsvask. Produktene er meget drøye i bruk, de lukter bra og sist men ikke minst åpner de for en mulighet til enkelt og raskt bilhold som begynner å ligne på den drømmen som ligger i mitt bakhode ett eller annet sted.

Jeg har ingen betenkeligheter overhodet med å anbefale disse produktene til andre så her blir det tommel opp :thumbs:

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...products_id=323

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...products_id=315

Med hilsen fra

Ståle Hasselø

Endret av smellycat
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Kjempetakk for den testen, Ståle. Har tittet på denne Orange Pre Wash, men nå ble valget lett, og den puttes i handlekurven ved neste raid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå mer man må ha gitt :)

Det blandebegeret ditt Ståle, er det fra SS? Et sånn vil jeg ha!

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Dette ser bra ut Ståle :D .

Jeg har også kjøpt Orange Prewash og deler ditt positive inntrykk av den.

Synes umiddelbart at det var mye prewash i blandingen din, men det må sikkert en del til for å unngå å måtte berøre lakken.

Jeg skal også blande meg nedover for å se hvor grensen går.

Takk for dine fine tester. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå mer man må ha gitt :)

Det blandebegeret ditt Ståle, er det fra SS? Et sånn vil jeg ha!

Blandebegeret er fra biltema - kjøpte det før såpetesten :)

Dette ser bra ut Ståle :D .

Jeg har også kjøpt Orange Prewash og deler ditt positive inntrykk av den.

Synes umiddelbart at det var mye prewash i blandingen din, men det må sikkert en del til for å unngå å måtte berøre lakken.

Jeg skal også blande meg nedover for å se hvor grensen går.

Takk for dine fine tester. :thumbup:

Ja den var blandet nokså sterkt. jeg valgte å tenke slik :

Prewash var 1:6 omtrent, altså en blanding over mot det sterkere- totalt 3.5 dl

Citruswash blandet i et helt normalt til litt sterkt blandingsforhold såpe/vann for foamcannon

Deretter mikset sammen til en felles bestanddel, men i realiteten kan man jo tenke på det ekstra vannet til såpa som ytterligere fortynning av prewashen.....

- Dette er nye produkter for meg også, men jeg har et bestemt inntrykk av at også citruswashen kan blandes mye "magrere" enn det som ble gjort og fremdeles levere et godt resultat.

Det er gøy med mye skum, men hvis resultatet blir det samme med litt mindre skum - ja da trenger man jo ikke å ha det like gøy hver gang, og heller drøye produktet sitt noen ekstra vask :)

Endret av smellycat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Kjempebra test som vanlig Ståle ;) Bra du tar deg tid til slike tester, det liker vi :thumbs:

Takk for det - Det er bare hyggelig :)

Flott test dette Ståle... Likte Citruswash Clear jeg også, man merker at den ikke inneholder glosspartiklene som i Citruswash Gloss.

Ja det er ikke noe som skiller seg overhodet i denne.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Kommer til å oppdatere denne testen fremover siden vi sklir inni avfettingens høysesong.

Nå er det blitt høst og tøffere kriterier for produktet - skal bli gøy å se hvordan avfetting til den prisen

Kr. 8.- / liter i mild blanding

Kr. 16.- / liter i sterk blanding

klarer seg mot vestlandsk veigrums nå på høsten og vinteren.

Vil prøve å legge den på i mellomsterk blanding vha trykksprøyte..og liksom simulere et scenario

hvor man slenger en trykksprøyte i bilen og setter avsted til nærmeste selvvask.....legger avfetting, og deretter skum fra vaskeanlegget

.....tror det kan bli veldig bra.

ståle :)

Endret av smellycat
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Liten tilbakemelding på OPW - jeg har nå brukt det noen ganger på mine biler, og den fungerer grisebra. Blander stort sett 1:7 til 1:10 og panelene er helt glatte etter skumming + ht-spyling. Tok sist Saab'n (i går) og det lå el halv cm med saltlake på bilen i tillegg til litt vanlig søle-gjørme-møkkete-snøflekker før jeg startet. Etter OPW + skum fra selvvasken + ht-spyling + håndvask så så jeg at vask- og skyllebøtte etterpå var praktisk talt fri for "fremmedelementer".

OPW er nå fast gjest i vaske-regimet mitt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenHamre

Hørest bra ut :)

Jakter på en såpe som kan 90% eliminere mekanisk vask til de late kollegaene mine.. Så var dumt jeg satt igjen orange dunken min hjemme på sunnmøre nå.. får bestille en til da :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørest bra ut :)

Jakter på en såpe som kan 90% eliminere mekanisk vask til de late kollegaene mine.. Så var dumt jeg satt igjen orange dunken min hjemme på sunnmøre nå.. får bestille en til da :) :)

flaks at jeg har gallon med både orange pre wash, cg daily og gloss stående da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Orange prewash funker dritbra samme hva man blander det med, men imponerer ikke hvis man blander den svakt i snowcannon, da får den ikke med seg såå mye møkk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den ganske hissig mot LSP?

Har ikke inntrykk av det nei, hvis man bruker den i sterk blanding er den sikkert som alt annet hard mot lsp'en. I en fornuftig blanding er den mild og god(syntes jeg)

Endret av Lexis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
roadrune

Da har endelig snøen forlatt innkjørselen min, og det tillater bilvask hjemme, så jeg har fått testet skum-kannonen min for første gang.

Siden tilfeldighetene ville ha det til at jeg hadde begge disse såpene fra før, så gikk jeg for Ståle sin kombo (eller litt sterkere siden jeg husket feil på mengdene :D)

Jeg må bare si at fungerte LANGT over forventning, både tykkelse på skummet, hvor lenge det ble liggende, og ikke minst hvor mye dritt det tok.

Nå har jeg jo som dere skjønner ikke noe å sammenligne med, men jeg var svært imponert over både kanonen og såpene, og ikke minst hvor lite såpe det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
cotte78

Hei, har noen funnet fram en god formel på orange prewash i foamcannon? Gjerne i antall cm med ren orange prewash, i fooamcannon.

Svak blandig, antall cm: ?

Sterk blanding, antall cm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...