Gå til innhold

VW Golf IV


Anders

Recommended Posts

Vinteren nærmer seg med stormskritt, så målet med helgens arbeid var å legge et godt lag med beskyttelse på bilen. Siden sist jeg hadde framme poleringsmaskinen (http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=685&hl=) har jeg blant annet fått tak i en flaske med PGC, som jeg har sett fram til å prøve ut. Forrige gang hadde jeg ikke tilgang på noe kraftigere enn #83, og fikk derfor ikke fjernet alle ripene. Med PGC gikk alt mye glattere... Likevel var det behov for en god del passeringer for å få lakken fin. Det som fungerte best for meg var 4 passeringer på fart 4 og 7-8 passeringer på fart 5.5. Deretter gikk jeg over med 106FA og rød sonus for å hente fram glansen igjen.

Etter en halvtimes polering merket jeg at maskinen oppførte seg litt merkelig, og jeg stoppet selvsagt med en gang for å undersøke det. Grunnen:

Maskin.jpg

Etter at jeg skrudde fast skruene fungerte den fint i noen timer, men når jeg skulle til å begynne på bakluka sluttet den helt å fungere. Sikkert overopphetet, tenkte jeg, og lot den kjøle seg ned i en halvtime. Men den ville fortsatt ikke skru seg på...

Neon som har opplevd det samme?

----------------------------------------------------------------------

Moving on:

Vask

ARO

Optimum CW

Swissvax Paint rubber

Swissvax QD

Lakk:

Meguiars G220

Menzerna PGC m/gul sonus

Menzerna 106FA m/rød sonus

LSP

Duragloss 101/105/111

(Beklager for lite førbilder...)

Hyreframdr-etter3.jpg

Hyreframdr-etter2.jpg

Hyreframdr-etter1.jpg

Hyrebakdr-fr2.jpg

Hyrebakdr-fr1.jpg

Hyrebakdr-etter4.jpg

Hyrebakdr-etter3.jpg

Hyrebakdr-etter2.jpg

Hyrebakdr-etter.jpg

Bakskjerm-fr.jpg

Bakskjerm-fr2.jpg

Baskjerm-fr.jpg

Bakskjem-etter.jpg

DSC00396.jpg

DSC00397.jpg

DSC00399.jpg

DSC00400.jpg

Hyrebakskjerm-etter2.jpg

Hyrebakskjerm-etter3.jpg

Hyrebakskjerm-etter4.jpg

Hyrebakskjerm-etter-1.jpg

Framskjerm-etter.jpg

Hyreframskjerm-etter.jpg

Venstreframskjerm-etter1.jpg

Venstreframskjerm-etter3.jpg

Venstreframskjerm-etter2.jpg

fr.jpg

etter.jpg

Random-etter.jpg

Etterbilde-panser.jpg

Etterbilde-venstreside.jpg

Hyreframskjerm-etterbilde.jpg

Panser-etterbilde5.jpg

Venstredr-.jpg

Venstreframskjerm-etterbilde.jpg

Panser-etterbilde.jpg

Panser-etterbilde3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb! Ser ut som du har fått til skikkelig korrigering, og det var ikke så lett med G220 på VAG-lakk merket jeg. Du får legge ut noen helhetsbilder hvis du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb! Ser ut som du har fått til skikkelig korrigering, og det var ikke så lett med G220 på VAG-lakk merket jeg. Du får legge ut noen helhetsbilder hvis du har :)

Sånn, da er jeg kommet hjem fra skolen og kan svare deg litt bedre...

Lakkorrigering med G220 er en nokså krevende jobb hvis man skal opnå greie resultater. Med #83 måtte jeg ha mange passeringer, og ofte også 3 runder. Selv etter dette var ikke lakken fri for riper. Men med PGC opplevde jeg at det som regel holdt med én runde og et moderat antall passeringer.

Selv er jeg ganske fornøyd med korrigeringen, og jeg klarte å fjerne mesteparten av ripene som var igjen fra sist gang, sett bort i fra enkelte RDS.

PGC var forøvrig herlig å jobbe med. Den støvet så og si ingenting etter at jeg fuktet poleringsputen litt, og jeg klarte å avslutte den LSP-klar uten spesielt store problemer. Poeng til Menzerna for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da er jeg kommet hjem fra skolen og kan svare deg litt bedre...

Lakkorrigering med G220 er en nokså krevende jobb hvis man skal opnå greie resultater. Med #83 måtte jeg ha mange passeringer, og ofte også 3 runder. Selv etter dette var ikke lakken fri for riper. Men med PGC opplevde jeg at det som regel holdt med én runde og et moderat antall passeringer.

Selv er jeg ganske fornøyd med korrigeringen, og jeg klarte å fjerne mesteparten av ripene som var igjen fra sist gang, sett bort i fra enkelte RDS.

PGC var forøvrig herlig å jobbe med. Den støvet så og si ingenting etter at jeg fuktet poleringsputen litt, og jeg klarte å avslutte den LSP-klar uten spesielt store problemer. Poeng til Menzerna for det.

Var vel egentlig den samme erfaringen jeg satt igjen med når jeg skulle polere Polo'en med min G220. 83 tok ikke nok, og måtte opp på PGC for å få gode nok resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry for litt off topic,men når du polerer,bruker du kun lyset fra lampestativet eller et det lyst i rommet?. jeg prøvde og polere en bil i går med ei sånn lita arbeidslampe og taklys, så ikke en eneste ripe hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Under garasjelyset ser en polert flate slik ut:

DSC00340.jpg

Men det er helt nødvendig å ha en god lampe utenom. I tillegg må du passe på at du står/sitter i riktig vinkel i forhold til lyset for å se ripene på best mulig måte.

Eksempel:

DSC00075.jpg

Flotte bilder :)

Takk for det, bjorke!

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Dritbra korrigering, ble kjempeflott!

Keep it up :)

Tusen takk!

Du skal vite at det er takket være deg og dine anbefalinger at jeg tok steget til Menzerna og Sonus-puter, og det angrer jeg selvsagt ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, man kan bare ikke gå feil med Menzerna og Sonus puter.. :)

Prøvd noe fra Scholl eller?

Nei, men jeg skal innrømme at jeg har satt i sammen en handlevogn hos SS med Scholl som bare sitter og venter på neste lønning... Hehe. Har du prøvd Scholl selv? Hvordan er i såfall dette i sammenligning med Menzerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg venter også bare på lønning :P

Har prøvd endel Scholl selv, og det er kjempegode produkter.

Men jeg har bare aldri funnet et produkt som er egna til mine typer jobber.

Produktene er helt fantastiske å jobbe med, veldig lett.. Bryter seg ned fort også.

Jeg greier ikke å legge fra meg SIP, og finner ingenting fra Scholl som matcher den heller.

Man har jo S10, men den er ikke for keramisk lakk.

Samme med 106ff og po85rd, dem blir jeg aldri å legge fra meg.

I pakken som kommer straks, har jeg bestilt Scholl S3+.. Det gleder jeg meg veldig til å prøve!

Powergloss liker jeg faktisk ikke så veldig godt til rotary bruk, pga støv.

Så håper S3+ kan erstatte den :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...