Øivind 32 Skrevet 27 August, 2008 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2008 Jeg fikk tilbud om å overta en gammel dieselkvern i form av en '98 Mercedes C220 Diesel "grisebillig," og fant ut at den kunne gjøre nytte som arbeidsbil inntil videre. Kjerra hadde gått ca 380.000km, det aller meste som taxi/reservetaxi i Nordland, men var i relativt grei stand. Jeg har ikke giddet å koste på den noe nytt bortsett fra nytt originalt skinn på førersetet, samt div plastdeksler og andre smådetaljer som skulle til for å gjøre førermiljø og interiør relativt "spotless." Siden jeg begynte å lese om PrickBort, og etterhvert selge det på godkjemi.com, fant jeg ut at det var på tide å teste det ut. Jeg ringte tidligere eier og spurte om han kunne huske sist det var motorvask på den, hvilket han mente ble tatt sist en gang mellom 100 og 150.000km i forbindelse med en større kollisjon (!) Bilen har nå gått 430.000km, så da vil grov hoderegning tilsi at motoren har kvernet ca 300.000km siden sist den fikk en dusj. Stakkar.. Til en slik jobb skulle jeg helst hatt varmt vann, men den gamle Alto'n fikk duge... Avfetting: MAC124 PrickBort Vask: NXT Wash Utstyr: Alto HT m/original foamgun, Diverse Megs Microfiber, Terry, applicator pad, Europris shmitt, neglebørste, tannbørste og utgått kredittkort. Gummi, plast og vinyl: Meg's Trim Detailer. Motorrommet så ikke videre bra ut, (duh!) men egentlig ikke ille; forutsetningene tatt i betraktning. MB har heldigvis veldig tette spalter i karosseriet i tillegg til store mengder isolasjonsmatter. Et par før-bilder: Spylte og lot vannet renne av et par minutter før jeg sprayet på PrickBort. Den fikk virke noen minutter før jeg gikk på med HT igjen. (Her skulle jeg hatt bilde.) Greit resultat, men ikke rent. Foamgun og NXT-Wash ble sprayet på (elendig skumming på Alto-gun'en!) og fikk virke til seg så at det var like før det begynte å tørke noen steder. Spyler igjen, kan ikke se vesentlige forbedringer men tenker at NXT-såpa burde ha bløtt opp mye, så da kjører jeg en ny runde med PrickBort og HT. (Brukte ca 1/2L prickbort tilsammen.) Så er det bøttevask med diverse kluter, børster, shmitt og Microfiber/kredittkort. Siste runden med HT tar jeg meg veldig god tid, og prøver å nå alle kriker & kroker fra forskjellige vinkler. Siste steg er tørk og behandling med Trim Detailer. Bruker vanlig applicator pad og to Microfiber'er; en mettet med TD og en for å "polere" bort produktrester. Beklager dårlige bilder, men kameraet er shait. Etter: Det ble ikke akkurat utstillingsbil, men rent og pent ble det! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 27 August, 2008 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 27 August, 2008 Smuuud... Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 27 August, 2008 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2008 Ble betyyyydelig bedre dette her ja Men syntes litt synd på den ja siden den ikke hadde fått vaska seg på ca 200 000 km Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris1986 188 Skrevet 27 August, 2008 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2008 Det ble jo skikkelig pent! prikkbort må prøves i motorrom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 27 August, 2008 Admins Rapporter Share Skrevet 27 August, 2008 Bra det der....ny motor det nå, bare å stille den tilbake 200.000km og selge den til en røver...he he Prickbort rocker... Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 27 August, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 August, 2008 Bra det der....ny motor det nå, bare å stille den tilbake 200.000km og selge den til en røver...he he Prickbort rocker... Hehe, ser ikke akkurat ut som den har gått så langt, nei Men traff en taxisjåfør i Alvdal som hadde samme børsa.. 1,6mill hadde han kjørt på sin, så denne kan vel knapt karakteriseres som innkjørt Disse gamle dieselbørsene uten CDI er ufattelig treige (95hk!) men er seigliva som fy og bruker mindre drivstoff... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual 83 Skrevet 27 August, 2008 Rapporter Share Skrevet 27 August, 2008 Extreme makeover det der, ser bedre enn ny ut Siter Scandicshine Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins Dennis 546 Skrevet 27 August, 2008 Admins Rapporter Share Skrevet 27 August, 2008 Ikke mange som hadde trudd den har gått 300k nei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 28 August, 2008 Rapporter Share Skrevet 28 August, 2008 Ble bra ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 28 August, 2008 Rapporter Share Skrevet 28 August, 2008 Hehe, ser ikke akkurat ut som den har gått så langt, nei Men traff en taxisjåfør i Alvdal som hadde samme børsa.. 1,6mill hadde han kjørt på sin, så denne kan vel knapt karakteriseres som innkjørt Disse gamle dieselbørsene uten CDI er ufattelig treige (95hk!) men er seigliva som fy og bruker mindre drivstoff... 1,6 mill?!??! Strøken jobb ihvertfall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle 0 Skrevet 28 August, 2008 Rapporter Share Skrevet 28 August, 2008 Ble nais Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeo 112 Skrevet 28 August, 2008 Rapporter Share Skrevet 28 August, 2008 Blei bra det der ja Folk vasker motorrommet alt for sjeldent Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 1 September, 2008 Rapporter Share Skrevet 1 September, 2008 PENT! Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 1 September, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 September, 2008 Takker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Talker 2 Skrevet 1 September, 2008 Rapporter Share Skrevet 1 September, 2008 Må gjøre dette snart jeg også. Men er litt skeptisk til HT i motorrom. Hørt litt forskjellige historier om folk som ikke har fått start igjen, og div andre problemer. Hva tror dere? Noen spesielle forhåndsregler jeg må ta? Kan jeg bruke statoil sin avfetting og HT til 20kr hver? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F34Johnny 6 Skrevet 1 September, 2008 Rapporter Share Skrevet 1 September, 2008 Sjekk med eventuelt merke verksted om det er følsom elektronikk i motorromet, hvis det er følsome komponenter dekkes disse med foreksempel plast. På eldre biler med fordeler, er denne et punkt som er vanlig å beskytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 1 September, 2008 Admins Rapporter Share Skrevet 1 September, 2008 om det ikke ser helt dass ut, gjør bare en kost, litt avfetting, gammel mitt og såpe også underverker i motorrommet, ikke bestandig det trengs HT vask der (gjør det kjappere ja, men du tar det meste med avfetting og en børste/kost og hageslange) Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 1 September, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 September, 2008 Cellofan rundt fordeler- & lokk, coil, sikringsbokser, relébokser osv så er du som regel safe. Hadde dog et unntak da jeg tok motorvask på baby-ferrari'en; da la det seg store mengder vann i brønnene til pluggene, og disse måtte jeg tømme. Blåste det bort med trykkluft Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 21 September, 2008 Rapporter Share Skrevet 21 September, 2008 Hørt at HT på franske biler fort blir litt vriene etterpå jeg? Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kabbern 0 Skrevet 21 September, 2008 Rapporter Share Skrevet 21 September, 2008 Vel du vet hva de sier, går vinduspussern istykker på en franskbil så er det bare å bytte bilen:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.