Gå til innhold
  • truhaa
    truhaa

    Bilpleie for dummies 2

    Hvor skal man begynne for å få blank bil? denne guiden tar for seg det meste innen bilpleie for nybegynnere.

     

    Det er en stund siden jeg først satt meg ned og skrev "Bilpleie for dummies" Tja, hvorfor skrev jeg den? Jo fordi, for meg dukket det opp mange "oi, se der ja, det var smart, åååå ikke slik nei" da jeg begynte å vandre på forumer rundtomkring. Jeg følte da at jeg ikke var helt alene om å ønske det beste til bilen min. Den ble derfor skrevet som en "oppsummering" av hva jeg hadde fått med meg (samt testet) og hva andre gjorde samt hva de brukte av produkter. Noen traff jeg med den. Flere har gitt inntrykk for at den ga mange bra tips og triks og et og annet WOW hjemme i garasjen eller gårdsplassen.. Nå føler jeg derfor at det bør komme en ny og oppdatert utgave av denne.

     

    Vel det har ikke skjedd noen voldsom revolusjon på noen måte innen denne sjangeren, men noe nytt er det allikevel som det kan være verdt å få med seg. Det kan også deles inn i noen sjangere ang hvor avansert du ønsker at ditt bilhold/-pleie skal være. For er det en ting jeg føler, er det at vask av bilen ikke lengre bare er "bøtte, svamp og såpe". Det har blitt mye, mye mer avansert etterhvert, og søken etter den perfekte vasken eller poleringen, med følgende resultat: den perfekte glansen, aka bilpleies Nirvana, gjør jo ikke at det går så mye kjappere med søndagsvasken nå enn det gjorde før. Men er det mindre vaskeroser eller riper i lakken nå, samt blankere? OH YES det er det. Så om du først leser denne vil jeg tro du er i samme type vaskebøtte som meg, og den bøtta inneholder IKKE svamp! Enig? Ja da er det bare å lese videre...

     

    Det første du trenger er vel en møkkete bil, det kan gjerne være en støvete bil også. Ikke noe er som å gi bilen en runde med vask, for så å se glansen på bilen når den står der foran deg. Glinsende på et helt annet nivå en hva naboen klarer å få til mellom alle banneordene han lirer av seg, når han forbanner vaskeripene/rosene han har i lakken og som han ikke skjønner hvor kommer fra, før han rister og vrir opp svampen slik at den kan benyttes de neste 7 gangene han vasker også, for til slutt å slenge pusseskinnet i bøtta mens kona står på trappa og krever at han kommer med zalo flaska til oppvasken asap. Virker dette kjent for deg, KREVER jeg at du leser videre. Om du trekker på smilebåndet og rister på hodet av det, kan du gjerne lese videre, men det er ikke sikkert det er så mye du lærer her da, men kanskje noe…

     

    Vask

    Du MÅ ha:

    • Bøtte
    • Hageslange
    • Bilsåpe
    • Vaskehanske
    • Vaskehanske til felger
    • wafflewave Tørkehåndkle


    Du BØR ha:

    • GritGuard i bøtta
    • Høytrykksvasker
    • En "kvalitets" såpe
    • Felgrens


    Entusiasten har også:

    • Foam Gun eller Foam Canon
    • Felg børste
    • En ekstra GritGuard bøtte
    • En forklaring på noen av de over nevnte artiklene, bøtte skjønner vel de aller, aller fleste.


    GritGuard: er en rist som ligger nedi bøtta og som hindrer at vaskehanske legger seg i bunnen av bøtta sammen med møkk og grus, den hindrer også at du virvler opp møkka i vannet også, enkelt forklart, den holder møkk og vaskehanske adskilt

    Bilshampo: inneholder stort sett ting som lakken og bilen din ikke frykter, SKAL ikke være fettløsende og gjerne ph nøytral, men det kommer også an på hvor kraftig du skal vaske bilen, er det før polering kan den være sterk, MEN etter polering skal den være mild.

    Vaskehanske: eller "washmitt" er en hanske som brukes under vask, vaskehansken er i motsetning til den "vanlige" svampen skånsom i den forstand at den slipper møkk når den blir skyldt, ikke som med svampen som ofte holder møkka i alle porene den er bygd opp av.
    Det finnes: Chenille, Ull, EKTE svamp og Mikrofiber vaskehansker

    Alle er bra alternativer, og ALLE er bedre en billig svampen. Noen svamper som er trukket i chenille er også et bra alternativ, men uansett, handa di er I hansken, så er oddsen for å miste den laver en med noe du holder løst.

    Waffleweave: er håndkle du tørker bilen med, du må vel egentlig se/kjenne det før du forstår hvorfor det er det som gjelder, her har også det som "kan" være igjen av møkk et sted å gå i motsetning til pusseskinn som ikke tar noe inn i seg men drar det under, og det regner jeg med forklarer det meste om det. Under = riper

    Foam gun: såpepistol til hageslangen, med beholder som du bruker til å spyle såpe på bilen før du skal spyle den for første gang eller etter at du har fjernet det meste av møkka med høytrykksvasker først, formålet er å hjelpe deg til å løse opp møkk som er på bilen på en mer skånsom måten en med en avfetting, du avgjør styrken på såpa mht blandingen eller type såpe du benytter, mild såpe, lite møkk, mye møkk = ?.... riktig, sterk såpe.

    Foam Canon: samme konsept "gun" som over, men kanon er til Høytrykksvaskeren, vanligst til Karcher vaskere, men andre typer finnes der ute, fordelen med denne er at den legger på et MYE tykkere lag med såpe, og det holder seg lenger på bilen og løser derfor opp møkk mer effektivt.

    Felgbørster: For å komme til på baksiden av felgene, ikke noe ødelegger inntrykket mer en felg som er møkkete på "innsiden" den ser ut som en flaskekost, men er tykker slik at den holder mer vann og er mer skånsom mot felgen, tar også i kriker og kroker på felgen, når du har brukt den første gangen tenker du garantert "hvor har du vært hele mitt liv" uunnværlig som vaskeredskap, men den er ikke et must for "kjappisen" andre børster/koster etc. anbefales også til felger da det letter jobben betraktelig, og HOLD de avskilt fra resten av bilvasken, alt du bruker til felgene er BARE til felgene.

    Så kombiner hva du ønsker av det som er over, men du bør følge det du MÅ ha og jeg anbefaler også begge punktene under, men det er ikke noe "must" men det er viktig om du skal holde bilen 100 % i strekk, noen kr er det, men alt kan benyttes mange, mange ganger, så pengene er ikke tapt etter første gangs bruk (annet en vannet og såpa) så det er opp til deg hva du ønsker av resultat.

    MEN: Svamp, zalo og pusseskinn kan du bare legge bort med en gang, de forekommer ikke her under vask og tørk av bilen. (veeeel, en svamp til hjulbrønner tillates)


    Så til vasken av bilen.

    Det første du gjør er å spyle over bilen for å få av det meste av møkk

    Har du høytrykks vasker hjelper det mye på å få fjernet møkka fra bilen med den. En ok høytrykksvasker koster ikke så mye lenger så det er det greit å investere i. Samt om du benytter enten foamcanon eller foamgun kan du legge dette på bilen FØR du skal spyle den, samme gjelder felgrens og avfetting, men var OBS på at mye avfetting fjerner voks fra bilen, så det anbefales å kun bruke kraftig avfetting om bilen er skikkelig møkkete eller skal poleres etterpå.

    Bruk også felgrens av syrefri type den trenger du ikke bruke stoppeklokke for å finne ut når du skal fjerne, etter 12,3 sekunder eller noe sånt. Syrefritt ødelegger dessuten ikke alufelger uten klarlakk, men LES bakpå flasken før du har det på bilen. Husk også å spyle dørterskler, døråpninger, hjulbrønner samt rundt tanklokk.(om du vasker før du skal polere les også "Klargjøring av bilen før polering" før du setter i gang)

    bilpleie_dummies_2.jpg

    bilpleie_dummies_3.jpg

    bilpleie_dummies_4.jpg

    bilpleie_dummies_8.jpg

    bilpleie_dummies_13.jpg

    bilpleie_dummies_14.jpg

    Vask av felger/hjulbrønner

    Etter at du har hatt på felgrens og høytykkvasket bilen og felgene, trenger du da det du har av utstyr, for eksempel gammel vaskehanske eller børster til felger, det kan også benyttes en pensel for å komme til om du er skikkelig pirkete med felgene, det hjelper deg med å komme til i kantene, som det ofte er dusinvis av på felger. Felgbørste til å komme til bak på felgene er også en ide her, vanlig såpe vann holder om ikke felgene har mye inngrodd bremsestøv, om det er møkk som sitter kan du legge på en sprut til med avfetting nå og jobbe den inn med børstene/pensel, la det sitte litt og så bruke den gamle vaskehansken du har til å vaske over dem samt å spyle med enten hageslange eller høytrykksvasker, så, da er det bare tre igjen. Hjulbrønner tar du med en gammel børste (eller svamp) legg på avfetting der også og gni over med børsten/svampen før du spyler over, stygge hjulbrønner ødelegger inntrykket på en nyvasket bil. Det er fort gjort å dra over dem og det ser så MYE bedre ut etterpå.

    Står enda litt mer her om du ønsker en mer utfyllende info ang felger

    http://www.detailers.../249-felgpleie/

    bilpleie_dummies_10.jpg


    vask av bilen, jobb deg rundt bilen fra taket og nedover

    Generelt å vaske bilen er rimelig grei skurring, mye her er avhengig av midler og redskaper du har til best mulig vask, Her kommer vasekhanske, god BILsåpe og bøtte (gjerne med GritGuard) inn i bildet. Først, fyll opp bøtta 2/3 full med vann og ha i riktig mengde såpe så fyller du opp resten med vann, da får du blandet såpe og vann uten at det bare blir skum. (Ang såpe, ikke for mye og ikke for lite, les på flaska hvilken mengde som skal i pr liter vann, mye såpe kan gi skjolder, og for lite såpe så glir ikke vaskehansken slik den skal) Så starter du å vaske bilen fra taket og nedover, gå rundt bilen mens du vasker, og er det sol bør du skylle av etter hvert som panelene blir vasket så ikke såperestene tørker og setter seg fast. Også viktig er døråpninger, under dørene, tanklokk og dreneringsteder, her kan du gjerne benytte en annen mitt, disse områdene tar du helt til slutt. Etter at hele vasken er ferdig spyler du over hele bilen igjen, og nå er det ofte ikke noe problem å bare benytte hageslangen, men bruker du høytrykksvaskeren funker det også.

    img_1817_large.jpg

    bilpleie_dummies_15.jpg

    bilpleie_dummies_17.jpg

    bilpleie_dummies_18.jpg

    bilpleie_dummies_19.jpg

    bilpleie_dummies_20.jpg

    bilpleie_dummies_22.jpg


    Da står det bare igjen å tørke bilen
    Er det viktig da, bilen er jo ren nå? Ja det er viktig, vann som ligger igjen på lakken din og som tørker på bilen under sol legger igjen kalk og urenheter som etser på lakken og lager det som heter waterspotts, disse må du ofte polere bort med maskin, så det er en grei forsikring å tørke over. og det er på samme prinsipp som med vask, tørk taket først så videre nedover, dørkarmer, terskler og dreneringsteder etc. kan du gjerne ha et eget lite tørkehåndkle å benytte, men i og med at bilen skal være på sitt reneste nå gjør du ikke noe galt i å benytte det du benytter på bilen på disse stedene, men ta de til sist, og ikke tørk over på steder som ikke er vasket, om du har to tørkehåndkler er det også greit å dra fort over bilen en gang til slik at alt av vann er borte og det ikke blir noen kalkflekker på lakken din når den tørker i sol..

    bilpleie_dummies_24.jpg

    bilpleie_dummies_25.jpg


    Så finito med den jobben, er bilen polert fra før er dette tiden for en QuickDetailer, om du tenker "hæ, quick hva" leser du videre i neste kapittel om prepp av bilen før polish. Husk også å behandle dekksider og hjulbrønner med plastfornyer det hever inntrykket. Hvordan? Det kommer jeg tilbake til senere

    Oppsummering:
    Spyl bilen med hagelsange/høytrykksvasker
    Vask felgene
    Bøtte og vaskehanske fra toppen og ned på bilen
    Tørk bilen

    Klargjøring av bilen før polering

    Dette foregår da direkte etter at vask er ferdig, og innebærer i hovedsak to ting:

    1. Asfalt fjerner
    2. Clay

    Asfaltfjerner skal/kan du gjerne ha på bilen før du starter å vaske den, om bilen er skikkelig møkkete før vask lønner det seg å høytrykksvaske den en gang før du har på asfaltfjerner, du kan også ha på asfaltfjerner etter vask av bilen om du oppdager da at det er mange "nupper" på bilen som ikke ble borte ved vask. Diverse asfaltfjernere har forskjellig fremgangsmåter mht dette så det er ikke noe "mal" på det. Noen skal bare sprayes på bilen og så spyles av, andre kan du legge på bilen med en mikrofiber klut og tørke av igjen med vaskehansken etterpå, så: nok en gang, LES på flaska er et godt poeng
    Asfaltfjerner: Det første du gjør er å legg på asfaltfjerner, da enten før vask eller etter vask, Asfaltfjerner har den enkle oppgaven å fjerne asfalt som sitter som små nupper over hele bilen, de er ofte overrepresentert på sidene av bilen din, da på de laveste panelene, men de er også tilstede på resten av bilen også, så sjekk dette med å dra fingrene på en "ren" bil eller rett etter vask, om du da kjenner mange nupper bør du legge på et lag med asfaltfjerner for å fjerne det meste av disse før neste skritt som er

    Clay: Clay er vel et "proff" verktøy som har blitt kommersielt tilgjengelig for oss alle etter hvert, og TAKK for det, Clay er utviklet til å fjerne nupper og bøss som sitter PÅ lakken din, det drar det med seg når du fører claybaren over lakken og gjør lakken glatt som glass etterpå og klar for polering. Det asfaltfjerner er en rett på sak er clay litt mer avansert, men ikke noe som ikke tante Randi klarer også.

    En claybar er en leireklump som er formbar, den er hardere en modelleire, men ikke så hard at den ikke kan formes med litt håndmakt, det du finner i esken er ofte en middels stor bar, som fint kan deles i to, slik at du har en i reserve, ikke ta av plasten rundt den om du ikke skal bruke hele, men del den i plasten ett sted den ikke kan dra til seg noe møkk. En annen ting som hører sammen med clay er CLAYLUBE (dvs clay smøring) disse henger sammen som knoll og tott og skal være sammen så lenge en claybar er i nærheten av bilen din. Claying fjerner noe beskyttelse fra bilen din (sealer el voks) og kan også lage noen små merker etter seg, Så det anbefales å kun bruke denne FØR du skal polere opp bilen etterpå.


    Fremgangsmåten ved claying er:
    Bilen SKAL være nyvasket, om du tørker den først eller setter i gang før du tørker et litt egen smak, men å tørke den gjør et du garantert har en "ren" flate å claye på. Spray claylube på claybaren og på panelet du skal claye, her er det som med vask som gjelder, fra taket og ned. Pass på at panelet er med nok claylube hele tiden og merker du at clayen setter seg litt fast er det pga lite claylube, bruk heller litt mye en for lite claylube men ikke overdriv. Du vil garantert merke at clayen drar med seg mye møkk om det er første gangen du clayer en bil som er noen år gammel, clay delen av panelet du clayer til clayen ikke lenger har noe motstand lengre og går fritt over panelet, snu nå clayen og si "OI dæven" når sjokket har lagt seg knar du clayen i handa til du har en ren flate å lage av den, så fortsetter du til neste panel helt til bilen er ferdig clayet.

    Vær OBS på at du inspiserer clayen ofte og knar frem en ren side etter behov, hører du ulyder MÅ du sjekke om det sitter store partikler på den, og mister du den i bakken er det russisk rulett å ta den på bilen igjen, DA skal den KASTES

    Da var klargjøringa til polering ferdig, og allerede nå kan du se en betraktelig forandring av bilen din, men det er nå det tar skikkelig av, neste er polering...

    img_5659_large.jpg

    img_5657_large.jpg

    img_5651_large.jpg


    Polering.

    Hva, hvorfor og hvordan?

    Hva:
    Polering er generelt en beskyttelse du legger på bilen din, "polish" er et vagt ord, og en "polish" er en glansforsterker og ikke en beskyttelse som mange tror, men det er ikke det at folk legger på feil ting, det er pga at navnet "polish" har blitt en fellesfortegnelse for det du legger på lakken din uansett hva det egentlig heter. Om det skal settes opp navn på de forskjellige fasene vil det være noe slikt:




     

    Lakkrens: er for å fjerne møkk som sitter i lakken din, det åpner porene og drar ut møkka, men det er forskjellige måter en rens jobber på, men hovedpoenget er at den skal rense lakken dypere en du vil klare med vask eller claying. "mannen i gata" rens har stort sett ikke noen slipemidler i seg, den renser bare lakken kjemisk og fjerner ikke noe lakk, men den kan fylle noen riper så de er mindre synlig.

     

    Polering: er som nevnt glansen du lager i lakken, den har ofte ikke noe beskyttelse eller rens i seg, bare oljer og fett som skal gjøre lakken blank og "tett" i fargen slik at den for eksempel ser våt ut. Noe polish inneholder også fyller, det er noe som legger seg i de små ripene du har i lakken og gjør de mindre synlig, den fjerner ikke riper, den bare skjuler dem

     

    Beskyttelse: er det siste du legger på bilen etter rens og polering, det kalles også ofte for en Sealer eller LSP (last step product) og legges på for å beskytte det du har gjort i de foregående stegene og er den "polishen" som står for beskyttelsen av lakken din, når denne er borte, enten slitt bort eller etter kraftig avfetting er det "bar" lakk som er under, og bar lakk er sårbar uten dette laget med beskyttelse over seg. En ren sealer (beskyttelse) kan legges på ofte i to lag eller flere om du ønsker, men så mye mer en 3 lag er ofte ikke noe poeng, noe annet som er viktig med en Sealer (beskyttelse) er å la den herde i mellom lagene om du legger på flere lag, oppimot 24 timer kan være å anbefale for at det skal blir to/tre lag og ikke bare to/tre lag som blir smurt i hverandre (samme prinsipp som med lakk eller maling) følger du dette oppnår du en helt annen beskyttelse av lakken, og det holder mye lenger også

     

    Du vil også trenge Mikrofiberkluter til å fjerne alle de overstående produktene, og tro meg polerull eller polerduk kommer ikke nær lakken din igjen etter at du har testet mikrofiber som er til å fjerne polish med, det er en helt annen dimensjon ang det å fjerne polish med, så ikke tvil, kjøp, kvalitets mikrofiber, den som er i matbutikken er til glass og mamma, mikrofiber til bil er ne helt annet greie, den er tykkere og er laget på en måte at den er skånsom på lakken din, ikke all mikrofiber er det, så styr unna e som koster 19,90.......

     

    Hvorfor:

    Generell "polering" er viktig for å holde lakken din blank og i form, det hindrer f.eks. at lakken oksiderer om du har en lakk uten klarlakk, det hindrer også at sur nedbør og fuglemøkk lager merker i lakken så fort (uansett skal fuglemøkk fjernes innen 24 timer) Vei salt får ikke samme heft på en polert bil som den gjør på en ubehandlet lakk så det hjelper mot rust også, det blir lettere å holde bilen ren, samt at det ikke gjør noe at du har den blankeste bilen ikke bare i gata, men også i kommunen. (Øvre Eiker teller ikke)

     

    Hvordan:

    Her kommer en generell oppskrift på hvordan du skal rense, polere og beskytte lakken på bilen din, generell da det er en del produkter der ute som er det "samme" men ikke det samme... om du skjønner vanligst er at rens og polis er på/av med en gang og beskyttelse eller en AIO skal tørke før den fjernes.

     

    Så etter en skikkelig vask og en runde med asfaltfjerner og clay er tiden inne for det som skiller mann fra mus, eller rosinen i pølsa om du vil, her kommer oppskriften på det å få det beste ut av stjerna du har stående i garasjen eller på gårdsplassen. Så brett opp ermene og gjør deg klar til en glans du ikke har sett siden bilen var ny..

     

    AIO: Vel før jeg drar i gang med det, kan jeg avsløre at det finnes en "latmanns" versjon av alle disse tre samlet i en flaske også kalt AIO (all in One) her er det rens, glans og beskyttelse i en flaske, Genialt ja, men baksiden er at du får mindre av alt i en slik flaske, jo da det også blir blankt, men det blir aldri så bra som å ta alle stegene hver for seg, men for deg som egentlig ikke gidder å polere er det en grei løsning, en AIO legger du normalt sett tynt over hele bilen og lar den tørke før du fjerner den med mikrofiber igjen, det kan stort sett ikke bli enklere en det. Vær obs på at en AIO skal herde etter at den er fjernet fra lakken, dvs ikke vann, regn eller noe annet over den før etter minimum 12 timer men helst 24 timer, samme gjelder en sealer, men det kommer jeg til under temaet: beskyttelse lengre ned.

     

    Første først

     

    Rens: Generell rens er en type som kalles wowo (wipe on, wipe off) dvs at en rens ikke trenger å tørke på bilen, men at du tar ett og ett panel om gangen og tørker det av før det tørker på lakken din, det er ikke noe du "trenger" fra rensen annet en rensemidlene den inneholder, så det er ikke noe poeng å la den tørke, samt at det bare gjør den verre å fjerne etterpå. Legge på så tynt du kan og jobb den godt inn i lakken med moderat press, gjerne frem og tilbake og ikke i de tradisjonelle sirklene farfar sa du skulle gjøre, for om du skulle være uheldig å få noe på paden under rens eller generell polering syntes nemlig riper langt mindre om de er rette en i de voldsomt artige sirklene du ser på enkelte biler. Så jobb på ett og ett panel, bruk lite produkt og fjern den før den tørker med en mikrofiberklut, ikke bruk alle din 76 kg når du fjerner den, men tørk over flere ganger til den er borte. Personlig mener jeg at etter en runde clay er lakkrensen den største WOW du får, se bare på hvor sort paden er etter at du er ferdig, alt stammer fra lakken din og det ETTER at du har vasket og clayet og trodde den var ren nok.

     

    Som du ser trenger du ikke rense og polere lakken før hver gang du skal legge på beskyttelsen, rens/polish/beskyttelse tar du høst og vår og så kan du legge på beskyttelse etter for eksempel 3 måneder om du vil, men se an lakken før du gjør det.

     

    (Overnevnte 1-2-3 er gjort mht Meguiars sin Deep Crystal serie: Meguiars Deep crystal cleaner wax, Deep crystal polish, Deep crystal carnauba wax. Generelt så er det mye det samme med andre slike serier, men noen renser/polish skal også tørke på lakken på lik linje med sealere, så det er viktig å lese på flaskene og se hva det står på de.)

     

    For eksempel:

    April - rens/poler/beskytt

    Juli - beskytt

    Oktober - rens/poler/beskytt

    Januar - beskytt

     

    img_3521_large.jpg

     

    meguiars_cleaner_wax.jpg

     

    Ang Maskin polering

    Alle overnevnte steg kan også gjøres med en DA maskin (osilerende poleringsmaskin) rens og polish fungerer bra sammen med en Slik maskin, men sealer/beskyttelse er ofte like lett å legge på for hånd da de er veldig lette å jobbe med, alt fjernes lettes for hånd med mikrofiber, så mikrofiberhetter til maskinen er ofte ikke noe poeng. Prosessen er det samme med maskin som om du gjør det for hånd, rens og polish er ett og ett panel om gangen, med overlapping og kjør den på medium fart med bløt pad til den nesten er borte, så tørkes den av

     

    meguiars_cleaner_wax_4.jpg

     

    Voks:

    Er du entusiast, er det nå voksen kommer på banen, den skal på etter beskyttelsen, som da blir basen for voksen (husk sealer skal herde) hvordan en voks fungerer er forkjellig, så det bør sjekkes ang den voksen du skal bruke, noen kan/skal tørke andre skal på/av pr panel. Det er forskjell på en syntetisk voks og en naturvoks, natur voks har ofte på/av prinsippet mens en syntetisk voks kan/skal ofte tørke på lakken før den fjernes. Om du skal ha på et lag med voks over beskyttelsen du la på vær obs på at det ikke er noen rensemidler i voksen, om den inneholder rens fjerner du ofte både beskyttelsen i forrige steg og også polishen du la på, og da har du kastet bort noen timer.

     

    audi_dg_601_111_blue_velvet_53.jpg

     

    Skal du ha på et lag til med sealer vent som nevnt 24 timer, du kan også legge på et lag til etter at du har vasket bilen etter 1,2 eller 3 uker om du ønsker, da får du en legere holdbarhet, men noe mer en 3 lag trenger du som oftest ikke.

     

    Andre ting du skal ta hensyn til, er å behandle plast på bilen, samt dekksider og hjulbrønn.

     

    Plast deler: En plastfornyer som IKKE er fet etter påføring, om den er fet trekker den bare til seg masse støv etterpå og det ser bra ut i akkurat 5 minutter. Plastfornyer kan/bør legges på FØR du polerer bilen, den hindrer at polish setter seg fast på plasten på bilen din, legg den på jevnt og tørk over med en fille etter 10 til 15 minutter for å fjerne overskytende produkt.

     

    Dekk: vannbasert dekkfornyer skader ikke dekksidene, de som er petroleums basert trekker ofte inn i dekket kan gjøre dekkene brune og kan dessuten ødelegge dekket, så hold deg til vannbasert, benyttes enten med medfølgende pad eller en svamp, legges på dekket og så bør bilen stå en liten stund før du kjører, du kan/bør også tørke over dekket etter 30 minutter med en gammel fille for å fjerne overskytende produkt så ikke du får sling av produktet på siden av bilen din når du kjører etterpå.

     

    Hjulbrønn: gammel svamp og plast/dekkfornyer om du har plast i hjulbrønner, bare å ta litt på svampen og gni det på plasten, så ser det ut som nytt igjen.

     

    Da bør og skal bilen din være i en såpass tilstand at til og med mor og barn ser det.

     

    Noen timers jobb ja, men FOR et resultat

    Lykke til, og er det noe som er uklart er det bare å spørre i forumet, så kommer svar fortere en Prickbort fjerner asfaltprikker fra lakken din..

    • Lakkrens
    • Polering
    • Beskyttelse
    • Legg på tynt
    • Ett og ett panel
    • Ikke la den tørke på lakken
    • Fjern den med mikrofiber
    • Herdetid 0 timer
    • 1-2 ganger i året

     

    Polish: vel er det et steg du helst vil slippe (jeg anbefaler deg å ta dette også) er det vel denne, den har ikke noe annet formål en å gjøre lakken din glinsende våt og himmelvid forskjell fra han naboen jeg nevnte i stad som nå banner over den d###t polishen han jobber med og at all poleringsulla setter seg fast overalt. Vel her står du og ler, og legger på polish på en bil som etter rensen er i ferd med å nå nirvana hva bilpleie angår. Vel tilbake til jobben, Polish er samme konsept som rensen, samme arbeidsmåte, ett og ett panel, ikke la den tørke og fjern den med mikrofiber denne også, når jeg sier du ikke trenger å benytte denne mener jeg at den ikke har noe voldsomt mer for seg annet enn utseende den gir, for meg er den et must, men skal du bare beskytte bilen din og ikke ser det som noe problem at den ikke blir 100 % men 80 % dropper du den, vil du ha bling blank gjør du jobben og den tar ca samme tid som rensen, men du trenger ikke jobbe denne så mye inn, bare legg den lett på panelet og så fjerner du den igjen.

    • Legg på tynt
    • Ett og ett panel
    • Ikke la den tørke
    • Fjern den med mikrofiber
    • Herdetid 0 timer
    • 1-2 ganger i året

     

    Så er det siste steget, eller dvs nest siste om du skal ha på en voks over igjen..

     

    Beskyttelse: aka sealer eller LSP, er viktig, om den ikke legges over, forsvinner de andre jobbene du gjorde fort, denne forsegler det du har gjort inne og er det som beskytter lakken din, de to andre stegene er forarbeidet for denne, så denne kan du IKKE droppe.

     

    Forskjellen mht sealeren er at i motsetning til rens og polish skal denne her tørke på lakken din, viktig også her å legge på tynt, og la den tørke skikkelig, en fordel med denne er at du kan legge på hele bilen med en gang, ikke nødvendig å ta ett og ett panel med denne i og med at den skal tørke på lakken. Normal tørketid tar ca 30 min før den er tør, men dette er avhengig av temperatur og lignende, "finger" testen er grei her, dra fingeren raskt over et av panelene og se om du ser klar lakk under, ser du det er den tør, om du ser oljete stripe la den tørke lenger, du kan i utgangspunktet egentlig ikke la den tørke for lenge, men VIKTIG å lese på flasken her også. Husk også at ALLE sealere skal herde etter at de fjernes, dvs at de ikke skal røres med verken vann eller noe annet på mellom 12-24 timer, dette gjelder også om du skal legge på et lag ekstra av sealeren, da gjør du det etter 24 timer for best resultat.

    • Legg på tynt på hele bilen
    • La den tørke
    • Fjern med mikrofiber
    • Herdetid 12-24 timer
    • 3-4 ganger i året

     




    Kommentarer

    Recommended Comments

    Hei. Har polert først og lakt en rude med soft99 fusso coat. Kjøpt fra autodude.

     

    Men ser at jeg ikke er helt fornøyd med poleringen som jeg gjorde under😅 

    Er det bare og starte med ny runde polering og legge nytt lag med fusso?

     

    Eller må fusson fjærnes først?

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Hei. Har polert først og lakt en rude med soft99 fusso coat. Kjøpt fra autodude.
     
    Men ser at jeg ikke er helt fornøyd med poleringen som jeg gjorde under[emoji28] 
    Er det bare og starte med ny runde polering og legge nytt lag med fusso?
     
    Eller må fusson fjærnes først?

    Ville nok kjørt på med en kraftig avfetting først (type 1:5) for å svekke den mest mulig for så å ta en wipedown med ipa/monopol. For så vurdere poleringen :)
    • Liker 1

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Hei! Jeg har nå clayet bilen for første gang. Fantastisk!!

     

    men føler nå det er et lag av clay-lune igjen på bilen. Kan jeg tørke av og polere selv med litt lube igjen på bilen? 

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Du bør nok ta en lett 1 stegs med maskin hvis du har clayet og fått marring etter clay. Det går lett vekk men det er jo en liten ekstra jobb. Prøv med kjemi neste gang så kanskje du sparer noen timer.

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider



    Bli med i samtalen

    Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

    Gjest
    Skriv en kommentar...

    ×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

    ×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Opprett ny...